Saturday 2 April 2011

april fool??

HAI!!

hari ini,,sya nak kongsi satu kisah...pasal 1 april..tak kisah la walaupon hari ni da 2 april skali pon kn..em,,korg mst da tau apa kaitn 1 april dgn critera  sya ni kan...hmm,,btol2..mstilah psl APRIL FOOL!!..

yeah,,mngkin ada antara anda yg sdg mmbaca sudah tahu mngenai asal usul april fool ni...tp mngkin jgk ada yg tak tahu...yelah,,kat skolah ramai kwn2 dok kenakan kita...buat cemas je,,,last2 dia habaq kat kita.,,"april fool!!"..hangin la satu badan kan...

ok,,kembali kpada tajuk asal...april fool ni sbnrnya amat2 dilarang bg kita sbgai umat islam utk mnyambutnya...

"Kenapa pula??takkan nak bergurau pun tak boleh kot.."

hmm,,islam tak larang pun kalau nak bergurau..tp takkanlah nak bergurau pd 1 april je..korg ni,,tak fun la kan..nak tnggu sthn skali plaq..tp,,sbnrnya ada ksah di sebalik prayaan april fool ni..

hmm,,kisah nya berlaku kepada  kaum muslimin  di Sepanyol pada 1487 masihi..ketika itu,,tntera salib telah mnyerang dan ingin menguasai Sepanyol dan pada tarikh 1 april, mereka telah mmperdayakn umat islam..mereka berjnji utk mmberikn kebebasn kpd umt islam jka mreka mninggalkn sepnyol dgn kapal yg telah di siapkn di pelabuhan Granada..namun,apbila umat islam smpai,kapal itu di bakar dan umat islam di bunuh beramai-ramai shngga air laut bertukar mnjadi wrna merah..

jadi,,bg sesiapa yg masih mnyambut april fool ini,,mereka ibrat mntrtawakan umat islam yg telah ditpu oleh ttntra salib...patutkah kita sbg umat islam mntrtawakan saudara kita sndiri??fikir-fikirkanlah...

boleh je kalau nak bergurau snda pun..tak salah..kalau tak bercanda,msti hidup ni rsa bosn je kan.?..

sdgkan Rasulullah sndiri suka bergurau..korg sndiri msti pernah terbaca bagaimana Rasulullah bergurau kan??

   erm,,satu kisah yg Sya ingatlah kan..pada suatu masa ni,,ada seorg permpuan tua  brtanya kpd Baginda,,
bolehkah aku masuk ke dalam syurga?? lantas baginda mnjawab,,kalau rupa sbgini tiada dalam syurga..
hal ini mmbuatkan wanita  tua itu mnangis..rupa2nya.,,Baginda ingi mengingatkan bahawa di dalam syurga,tiada golongan tua..semua yg ada di dalam syurga akan sentiasa muda belia...Subhanallah!!

 that's all for this moment,,see u later!!taraaa....